RSI - Robert Schuman Institute

RSI - Robert Schuman Institute
V-am povestit ca in perioada 26 - 28 Nov am fost intr-o scurta excursie la Budapesta, pentru o conferinta la Institutul Robert Schuman. Azi mi-am facut timp sa vin si cu detalii.  Mai fusesem aici in 2006 si 2008 la cursuri pe tema Media si Politica sau Managementul Campaniilor Electorale.

Din peste 1000 de participanti la diverse cursuri, pentru RSI Alumni  Conference au fost invitate cam 120 de persoane, printre care am fost onorat sa ma numar si eu. Am fost singurul participant din partea PNTCD, din Romania mai fiind doi colegi de la UDMR si alte doua persoane de la PD-L, pe care nu le mai intalnisem inainte la cursuri. In imagine sunt cu o colega din Republica Moldova.

cu colega din Basarabia
Au mai fost participanti din Albania, Austria, Bosnia, Bulgaria, Belarus, Cehia, Croatia, Georgia, Germania, Ungaria, Letonia, Lituania, Macedonia, Moldova, Olanda, Polonia, Rusia, Serbia, Slovacia, Suedia si Ucraina.

Institutul Robert Schuman functioneaza sub patronajul Partidului Popular European  - PPE - si are ca scop dezvoltarea democratiei in centrul, sudul si sud-estul Europei.

Am apreciat foarte mult organizarea si calitatea ridicata a evenimentului, precum si implicarea unor personalitati din prim-planul crestin-democratiei europene:


Christian Passin - Academia de Stiinte Politice a OVP
 Dupa deschiderea in plen, conferinta s-a impartit in 3 grupuri de lucru:
In cea de a doua zi concluziile celor 3 grupuri de lucru au fost prezentate in plen. Desi discutiile au fost foarte interesante, n-am loc sa insist decat pe cateva concluzii care mi s-au parut deosebite.
  1. Cooperare regionala - un efect nebanuit al crizei economice a fost o mai buna cooperare intre tarile europene (si nu numai), deoarece fiind un fenomen global nu poate fi rezolvat doar pe plan local
  2. Egalitate de sanse - trebuie sa existe egalitate de sanse intre barbati si femei, insa femeile nu trebuie sa-si doreasca sa fie "barbate", avand alte calitati complementare
  3. Democratia dupa 20 de ani - o definitie pentru o democratie consolidata:
M-a impresionat foarte mult si pregatirea reprezentantilor Ungariei pentru preluarea presedintiei Uniunii Europene, un subiect important fiind legat de cooperarea tarilor dunarene in cadrul unor proiecte europene.

Si mai interesante au fost discutiile dintre sesiuni, la un pahar de vorba cu reprezentanti din diverse tari, unele "exotice" pentru mine.

alfabet georgian
Astfel, am aflat multe lucruri interesante despre Georgia. Desi au un alfabet imposibil, (click pe foto) Georgia este o tara crestina cu traditie indelungata. In Georgia, cel putin in capitala Tbilisi, sediul general Politiei este aproape complet transparent, fiind realizat din sticla. Desi am discutat cu o reprezentanta a Georgiei, stia despre rugby si despre meciurile Georgia - Romania :)

Am avut ocazia sa discutam si despre problemele etniei care ne-a "facut imagine" in Franta si Italia. Un foarte bun cunoscator al Europei, consultant politic din Ucraina, era convins ca tiganii vorbesc limba româna, datorita ambiguitatii unor cuvinte ca "rom", limba "romanes" sau limba "romani" si a echivalentelor in engleza pentru "Roma people". Cand i-am spus ca limba vorbita de tiganii din Romania n-are legatura cu limba româna, ar fi crezut totusi ca este o limba de origine latina sau ca are legatura cu Roma sau cu Italia, nicidecum cu India.
Am vazut astfel de confuzii si la TV in Parlamentul European, astfel incat revenind la discutiile din tara noastra referitoare la denumirea rom - tigan, cred ca e mult mai clara ultima varianta si ar mai limpezi putin imaginea Romaniei.

O alta intamplare amuzanta a fost pe strazile Budapestei, cand in circa 20 de minute de mers pe jos am primit nici mai mult nici mai putin de 4 invitatii ... Cam cum se impart pliantele in orasele noastre, asa impart "fetitele fierbinti" din Budapesta carti de vizita si pliante. Pe urma am aflat de la colegul meu român de nationalitate maghiara ca Budapesta este capitala europeana XXX!

De la colegii sarbi am aflat ca Belgradul este capitala europeana a distractiilor nocturne.

M-am gandit la ce-ar putea fi europeana capitala noastra ... cred ca Bucurestiul este capitala caneuropeana ... a Europei ...  Daca inca nu v-ati prins, n-am vazut in Budapesta picior de caine comunitar si nici in alte tari europene pe unde am mai fost.

Cam asta a fost cu conferinta de la Budapesta si cu discutiile aferente.

Koszonom szepen RSI!

Etichete: ,