Ja volim basket: Serbia-n finala!


Ja volim basket: Serbia-n finala!
Sursa foto
La sfarsitul semifinalei dintre Serbia si Franta de la CM de Baschet, comentatorul TV a zis ca se bucura si-n Romania fanii Serbiei, mai ales prin Timisoara, Arad etc. Probabil s-a gandit la faptul ca in acele zone exista comunitati sarbesti.

Dar m-am bucurat si eu in Craiova :) Ceea ce probabil ca nu stie comentatorul este ca inainte de '89 toata partea de Vest si Sud-Vest a Romaniei urmarea televiziunile sarbesti. Bine, era Iugoslavia, dar noi tot sarbi le ziceam. Si da, aveau mai multe posturi, eu prindeam vreo 3.

Nu doar ca pe vremea aceea la sarbi erau filme americane, dar si-n sport si muzica erau preferatii nostri si am crescut cu ei. Daca n-ati auzit de Bajaga i Instruktori, Bijelo Dugme, Merlin, Magazin, Novi Fosili, Riblja Corba, Jugosloveni s.a. nu trebuie sa fiti tristi. Nimeni nu e perfect :)

Nu zic de Lepa Brena, care era la moda inainte de '89, dar zic ca pe Zoran Bregovic, care e apreciat acum si in Romania, il ascultam inca de-atunci, facand parte din Bijelo Dugme :)

Ca atare, la chefuri nu lipsea niciodata muzica sarbeasca. Asta era inainte de '90, dar si prin 2010, cand am fost la o nunta in Severin, n-am fost deloc surprins ca s-a dansat si pe muzica sarbeasca, pe melodii ale caror versuri le stia toata lumea.

Au fost surprinsi insa colegii (sarbi, bosnieci, muntenegreni, sloveni) la un seminar la RSI la Budapesta, cand am cantat cu ei muzica sarbeasca si cand stiam cate ceva din ce vorbeau :)

Si la sport stiam pe dinafara echipele lor (Cibona) Zagreb, Crvena Zvezda (Steaua Rosie) si Partizan Belgrad, indiferent ca era basket sau fotbal.

Dražen Petrović, Toni Kukoč, Vlade Divac, Dino Rađa, Žarko Paspalj, Stojan Vranković, Predrag Danilović si Zoran Čutura sunt doar cativa dintre baschetbalistii pe care mi-i amintesc. Noi vedeam meciurile direct la sarbi, ca pe vremea lu' ceasca nu se transmiteau competitii la care nu participa Romania, iar baschet nici atat.

Radeam de comentatorii nostri dupa revolutie. Auzisera de jucatori enumerati mai sus abia dupa ce au inceput sa joace prin NBA si le pronuntau numele aiurea. Acum le pronunta numele corect, dar ca sa completez afiramatia de la TV, toata zona (Timisoara, Orsova, Severin, Craiova) a fost afectata de fenomenul sarbesc.

Inca de la meciul eliminator cu Brazilia ziceam ca nu i-am mai vazut pe sarbi jucand asa de bine de pe vremea cand eram in liceu. Iar cand s-au calificat in finala am pus un status in sarbeste pe Facebook, la care au dat like si prietenii sarbi :)

Si daca pe vremea liceului vecinii sarbi ne ajutau sa depasim cele 3 ore de propaganda TV de la noi, am incercat si eu sa-i ajut cand au fost inundatii in Serbia si Bosnia. Cu cateva SMS-uri si un articol de suflet, nimic mai mult.

La fel va fi si asta seara la finala CM dintre Serbia si SUA. La ora 22:00, voi fi prezent pe Digi Sport1, cu sufletul langa echipa Serbiei.

Hajdemo Srbija! Hajmo prijatelji!

Etichete: , ,