Jesu(i)s, Charlie!


Jesu(i)s, Charlie!
© Isaxar | Dreamstime.com - Caricature Of A Terrorist Photo
Primul meu contact cu lumea araba s-a intamplat chiar in Franta. Am avut ocazia sa stau 2 saptamani alaturi de studenti din diverse regiuni, printre care si Palestina. Asa am aflat despre limba araba scrisa, dar si despre faptul ca in lumea musulmana cel mai mare pacat este sa ucizi pe cineva.

Mi-am adus aminte despre aceasta intalnire, dupa evenimentele tragice intamplate in Paris. Mi-am mai adus aminte ca in 2012, cand am fost din nou in Paris, am locuit pe o strada in care erau foarte multi musulmani si inscriptii despre Ramadan.

Am intrat intr-un local numit Kashmir, in care aveau si fast-food dar si mancare traditionala gatita. Mancarea era buna, dar din pacate nu puteai sa bei si o bere la masa, localul fiind musulman. Le-am respectat obiceiul atunci, dar n-am mai mancat acolo.

Din acest punct de vedere nu pot sa-i inteleg pe musulmanii veniti (nascuti) in Franta, care nu sunt pregatiti sa accepte libertatea de exprimare specifica francezilor.
perspective diferite
© Elmmksat | Dreamstime.com - Freedom Of Speech Photo
Voi vorbi si despre parerile conform carora caricaturistii francezi ar fi sarit calul. Depinde de unde privesti si ce intelegi. Aici vreau sa vin cu o experienta proprie, petrecuta de curand. Ovidiu Eftimie, de la Times New Roman, ne-a povestit la Webstock 2014 ca subiectele abordate au legatura cu actualitatea si cu studierea pietei.

Dupa ce ne-a spus ca Fuego nu mai este de actualitate, Ovidiu Eftimie ne-a marturisit ca n-are nicio problema sa abordeze subiecte religioase sau legate de biserica. N-au fost proteste sau vociferari in sala, dar aici vorbim si despre nivelul de intelegere.

Oricare ar fi unghiul de abordare, eu inteleg ca in tarile democratice o caricatura nu este impotriva legii, in schimb in majoritatea tarilor o crima incalca legea si este pedepsita.

Cred ca trebuie sa mai intelegem si diferenta intre caricatura si jurnalism, dar si intre un terorist si un musulman. Cu alte cuvinte, nu conteaza neaparat ce zice, conteaza si cine zice. Dar cel mai mult conteaza cine si ce face :(

Dumnezeule, la Charlie Hebdo au fost asasinati oameni in numele unei credinte pentru care crima este cel mai mare pacat!

Spor intelegator!

Etichete: , ,