Inima Centrului Cultural Polonez Craiova

Inima Centrului Cultural Polonez Craiova
Astazi va invit s-o cunoastem pe Magdalena Filary, inima si sufletul Centrului de Limba si Cultura Poloneza din Craiova, care a avut amabilitatea sa-mi raspunda la cateva intrebari.

1. Cine este Magdalena Filary? Te rog sa ne spui cateva cuvinte despre tine.

Sunt lector de limba polonă la Centrul de Limbă şi Cultură Poloneză din cadrul Universitătii din Craiova, traducător şi pe lângă aceastea doctorandă la Facultatea de Litere a Universitătii din Craiova.

2. Vorbesti foarte bine limba romana. Cum ai ajuns in Romania, cat de repede ai invatat limba si care este impresia ta despre "a doua casa"? :)

Am absolvit Facultatea de Filologie, Limba şi Literatura Română, a Universitătii “Adam Mickiewicz” din Poznań (Polonia). Am urmat şi cursurile de masterat în filologia română. În primul an de facultate am aplicat pentru o bursă la o şcoală de vară în România şi întâmplător m-au trimis tocmai la Universitatea din Craiova. După aceea în fiecare an am beneficiat de burse pentru cursurile internationale de vară în România şi de bursa Erasmus la Universitatea din Craiova. Astfel încât pot să spun că am învătat limba română în timpului facultătii, după aceea mi-am aprofundat cunoştintele lingvistice la master. 

M-a ajutat foarte mult şi faptul că m-am mutat în România unde pot să comunic în limba română cu vorbitori nativi, ceea ce este un avantaj foarte mare pentru cel care vrea să învete o limbă străină, mai ales care nu seamănă deloc cu limba ta maternă. Încă de la prima vizită, România mi-a lăsat o impresie de neuitat, ştiam că mă voi întoarce aici cu sigurantă, m-au impresionat mai ales oamenii pe care i-am cunoscut, plini de căldură, ospitalitate, dornici să te ajute. Şi la universitate am avut nişte profesori extraordinari de la care am învătat foarte mult. 

Îmi place că în România cultura populară este vizibilă, se tine la traditie, costume şi muzica populară. Nu mai trebuie să spun cât de frumoasă e România ca atractie turistică; sunt şi ghid turistic, însotind grupul de turişti polonezi încerc să le arăt România mea aşa cum o văd şi o ştiu eu. Cea mai mare satisfactie ai atunci când la sfârşitul excursiei, cei care nu erau convinşti dacă au ales bine destinatia, cu toate că au ales singuri să plece în vacantă în România, îti confirmă cât de multe are de oferit această tară şi că vor reveni şi anul viitor. Cred că România are un magnet care atrage oameni.

3. A propos de case, cand nu esti in Craiova, esti in Bucuresti. Si invers. Unde te simti "mai acasa"? In Bucuresti sau in Craiova.

Trebuie să recunosc că mă simt în Craiova la fel de bine ca în Poznań – oraşul meu natal. Foarte des când vorbesc cu colegii mei de la Bucureşti şi le spun că plec acasă, ei deja ştiu că “acasă” inseamnă la Craiova. Într-adevăr pot să spun că acest oraş a devenit pentru mine “a doua casă”. Poate şi din cauza faptului că am multi prieteni aici şi am stat cel mai mult timp în Craiova, astfel încât m-am obişnuit cu oraşul, am şi locurile mele preferate.

4. A venit timpul sa dezvaluim si motivul navetei Craiova-Bucuresti. Te rog sa ne spui cateva cuvinte despre activitatea ta din Bucuresti si din Craiova.

Văd că nu se ascunde nimic fată de tine. Într-adevăr fac naveta la Bucureşti, deoarece lucrez şi la Ambasada Poloniei, restul rămâne secretul diplomatic :)

5. Ramanand in Craiova, te rog sa ne povestesti despre Centrul Cultural Polonez din Craiova.. Care este menirea acestuia, ce activitati desfasurati prin intermediul centrului si ce planuri aveti pentru viitor?
Centrul Polonez din Craiova
Centrul de Limbă şi Cultură Poloneză are ca scop promovarea culturii, limbii şi literaturii poloneze prin organizarea de expozitii, seri de film, muzică, poezie şi bucătărie poloneză. În cadrul Centrului se desfăşoară şi cursuri de limba polonă în timpul cărora studenţii învaţă nu numai limba, dar au şi posibilitatea de a viziona filme despre geografia, cultura, istoria Poloniei. 

Pe parcursul anului trecut am inagurat câteva expoziţii consacrate Poloniei, am fost prezenti la forumul oamenilor polonezi de afaceri şi la Craiova Multicultural Day, am organizat conferinţa pe tema relaţiilor polono-române, ateliere pentru copii de la grădinită, avem şi proiecte comune cu copiii de la Colegiul National „Fratii Buzeşti”, de Crăciun i-am învătat pe copii colinde în poloneză, iar în aprilie i-am invitat la Centru Polonez în cadrul proiectului „Scoala Altfel”.

Am sărbătorit şi Ziua Natională a României la Centrul Polonez cu bloggerii craioveni. 
1 Decembrie la Centrul Cultural Polonez Craiova
Avem multe planuri, acum ne pregătim de aniversarea unui an de la deschiderea Centrului Polonez, dupa aceea de Zilele Craiovei să ne promovăm cu un stand frumos în parcul de la Muzeul Băniei. Ne-am şi propus, impreună cu una dintre actritele de la Teatrul National „Marin Sorescu”, să punem în scenă anul acesta o piesă contemporană poloneză. Bineînteles, vom continua şi cu serile flmului polonez şi multe altele.

6. Noi ne-am cunoscut cu prilejul Craiova Multicultural Day, cand Polonia a fost prezenta cu un stand foarte consistent. Cum a fost interactiunea cu craiovenii. Ce au apreciat cel mai mult (in afara de bomboane :)
Polonia la Multicultural Day Craiova
Într-adevăr bombanele au avut un succes mare, de altfel trebuie să recunoşti că bomboanele poloneze sunt foarte bune. Ne-am prezentat cu tot felul de broşuri, pliante, cărti despre Polonia şi cu un scurt filmulet. Standul nostru a atras un număr mare de vizitatori, care au manifestat un mare interes pentru cultura poloneză. Au fost şi persoane care s-au înscris la cursul de poloneză. Dar printre vizitatori s-au găsit şi persoane care au fost în Polonia sau au citit literatura poloneză şi care spuneau cu drag şi căldură despre Polonia. Astfel de evenimente, mai ales prin interactiunea cu oameni, ajută la promovarea şi cunoaşterea culturilor diferite, cu sigurantă vom participa şi la următoarea editie.

7. Ne-am mai intalnit  in Noiembrie la Forumul Oamenilor de Afaceri, unde a fost prezenta si o delegatie a oamenilor de afaceri polonezi. Vor mai exista astfel de intalniri? Cand vom vedea primele firme poloneze instalate la Craiova?
Forumul Oamenilor de Afaceri Polonezi la Craiova
Polonia a fost invitatul special la acest forum, organizat de Primăria Craiova şi Camera de Comert şi Industrie Dolj în colaborare cu Ambasada Poloniei la Bucureşti. La eveniment au participat firme poloneze din domeniul metalurgiei, energiei verzi, precum şi o delegatie de la Ministerul Mediului din Polonia. Investitorilor polonezi li s-au prezentat toate facilitătile pe care le oferă Craiova, au vizitat platforma industrială, s-au purtat nişte discutii bilaterale fructuoase în urma cărora sperăm să se instaleze cât mai curând în Craiova primii investitori polonezi. Delegatia poloneză a plecat multumită şi plăcut surprinsă de avantajele oferite investitorilor străini în Oltenia.

8. Stiu ca in zilele urmatoare Centrul Cultural Polonez din Craiova aniversează 1 an de existenta si organizeaza un eveniment la Universitate. Ne poti spune despre ce este vorba?
Poznan - orasul know-how
Pe 1 aprilie 2015 vom aniversa 1 an de la deschiderea Centrului Polonez. Cu această ocazie vom inaugura la ora 11:00 expozitia despre oraşul polonez Poznań, intitulată “Europa à la Poznań. Poznań à la Europa” în Foaierul Salii Albastre a Universitătii din Craiova. La ora 11:30 va avea loc o scurtă prelegere a E.S. Ambasadorul Republicii Polone în România despre relaţiile contemporane polono-române în scopul realizării unor proiecte europene comune şi cu ocazia a 25 de ani de la novelizarea Constitutiei poloneze şi de la reforma administrativă în Polonia (Sala Albastră a Universitătii din Craiova), după care urmează o scurtă proiectie de film despre Polonia.

9. La Centrul Cultural Polonez din Craiova se poate invata gratuit limba poloneza. Cine ar fi interesat sa invete poloneza si ce avantaje decurg din cunoasterea acestei limbi? Te rog sa ne mai spui cand sunt cursurile, cine sunt lectorii si cursantii si care este parerea lor despre cursuri. Este greu sa inveti limba poloneza?

Cursurile de limba polonă se desfăşoară în semestrul II al anului universitar 2014/2015 în fiecare luni la orele 16:00 şi 18:00 la Centrul de Limbă şi Cultură Poloneză din str. Tehnicii, cartier Lăpuş, în clădirea Bibliotecii Universitătii, lângă Căminul 10. 

Cursurile sunt gratuite pentru toti studentii de la Universitatea din Craiova, pentru oamenii de afaceri, precum şi pentru toti cei interesati să învete limba polonă. Beneficiile care decurg din cunoaşterea limbii polone sunt multe, mai ales că poloneza este foarte căutată pe piata de muncă, în România este deja un număr foarte mare de firme cu capital polonez care angajează vorbitori de poloneză. Se dezvoltă şi turismul în România, în fiecare an vin în România din ce în ce mai multi turişti, printre care polonezi, ceea ce deschide noi oportunităti de angajare. În plus, sunt foarte căutati taducătorii de poloneză. 

Studentii pot beneficia de burse oferite de universitătile din Polonia, printre care bursa Erasmus şi burse pentru şcoli de vară, precum şi de burse pentru efectuarea unor prestigioase stagii în cadrul parlamentului polonez. Iar la sfârşitul cursului studentii vor primi atestat de limba polonă. După părerea mea, nu este greu să înveti poloneză, îti trebuie doar dorintă, motivatie şi perserverentă. 
Cursuri de poloneza la Centrul Cultural Polobnez Craiova
Cursurile sunt predate de mine, iar studentii sunt de la diferite facultăti: Litere; Jurnalism; Drept şi Ştiinte Sociale; Automatică; Calculatoare şi Electronică, Inginerie Electrică; Agricultură şi Horticultură, am şi o elevă în clasa a XII-a care vrea să plece la facultate în Polonia. Ce tine de părearea lor despre curs, cel mai bine ar fi să-i intrebăm pe ei înșiși, dar cred că le place, căci din ce în ce vin mai multi şi chiar se vede interesul lor pentru limba şi cultura poloneză, ceea ce mă bucură foarte mult. Eu încerc să le transmit cât mai multe despre tara mea, cultura şi limba poloneză, iar dacă vezi că studentii vin dornici să te asculte, e o mare satisfactie pentru tine căci ştii că nu le faci degeaba ci cu un scop concret, care va da roade pe viitor.

10. Ultima intrebare iti apartine. Spune-ne ceva ce crezi ca ai vrea sa mai stie craiovenii despre tine si despre activitatile desfasurate.

Despre mine cred că am spus deja destul, poate chiar mai mult decât a fost cazul, iar în ceea ce priveşte Centrul Polonez ne găsiti şi pe pagina de facebook Centrul de Limbă şi Cultură Poloneză Craiova, unde puteti urmări toate evenimentele şi puteti afla multe informatii interesante despre Polonia. Dziękuję!

Dzięki si eu :) Sper ca v-a placut interviul online, va invit s-o cunoasteti pe Magda si offline la evenimentul din 1 Aprilie (nu este pacaleala).

Spor!

Update: la 2 ani de activitate a Centrului Cultural Polonez din Craiova, am facut un remember in 10 puncte cu evenimentele "poltenesti" la care am participat:

Etichete: , , , ,