Alte ingrediente: bun-simt, utilitate, calitate, optimism.
Fara E-uri, dar cu cateva EU-ri:
Informatia utila impartasita este remediul natural contra ignorantei

Despre dietele bazate pe proteine

Probabil ca ati auzit in ultimele zile despre dieta Dukan la TV iar in presa sau pe internet despre regimurile bazate pe proteine.



Pentru ca sunt multe persoane care apeleaza la regimurile (dietele) de slabire bazate pe proteine - Dukan si altele - am zis sa va explic mecanismul acestor diete si efectele mai putin mediatizate, asa cum am invatat eu la cursul de nutritie.

Pentru a-si mentine functiile vitale:
  • respiratie
  • circulatie
  • homeotermie (temperatura constanta a corpului)
organismul uman are nevoie de o anumita cantitate de energie, provenita din alimente. (In termeni de nutritie, aceasta cantitate de energie se numeste Metabolism Bazal - MB)

Pe de alta parte, pentru a digera (metaboliza) alimentele ingerate, organismul consuma energie suplimentara. Daca la lipide si glucide acest consum suplimentar de energie este de 10% din metabolismul bazal, in cazul proteinelor consumul energetic ajunge pana la 40% din MB.

Regimurile (dietele) proteice se mai numesc regimuri cu calorii negre, deoarece aduc energie dar consuma si mai multa energie ca sa se metabolizeze.

Iata si explicatia consumului mare de energie pentru metabolizare.

Proteinele elibereaza: 4,1 cal/gram + CO2 + H2O + XN (uree, acid uric, creatinina, amoniac, alte structuri)

Aceste substante nu se pot metaboliza pana la capat, iar pentru a le neutraliza si elimina se consuma energie suplimentara.

In realitate, desi sunt spectaculoase si rapide, regimurile proteice (dietele de slabire cu proteine) sunt toxice pentru organism, fiind recomandate in cazuri extreme (de maxim 2 ori in viata si nu mai devreme de 5 ani distanta intre diete).

Excesul de proteine in alimentatie:
  • se acidifica sangele
  • apare osteoporoza
  • cresc concentratiile de urati, uree si creatinina, care nu pot fi eliminati (vezi ce elibereaza proteinele)
  • apar probleme cu rinichii, guta etc.
Alte rezultate nemediatizate ale dietelor spectaculoase cu proteine:
  • constipatie
  • hemoroizi
  • varice
  • fracturi osoase
  • calculi renali si biliari
  • insomnie
  • minte incetosata
  • dementa
  • cancer
In plus, la barbati testosteronul lucreaza pana in jurul varstei de 35 de ani. In lipsa acestuia, consumul masiv de carne este echivalent cu "blegeala", din mai multe puncte de vedere.

Am sintetizat aceste idei din cursul de nutritie facut cu doamna Dr. Floarea Damaschin.

Tot la doamna Dr. Floarea Damaschin, in cartea "333 sfaturi pentru alimentatie si alimente sanatoase" am gasit mai multe explicatii ale consumului exagerat de proteine.
  • Proteinele sunt singurele structuri foarte sarace in apa (toate celelalte continand pana la 80% apa). Digestia proteinelor necesita cea mai mare cantitate de apa. Pentru a-si "potoli setea", proteinele absorb apa din celule. Este si motivul pentru care dupa o masa bogata in carne setea este mai mare.
  • Excesul de proteine duce la cresterea aciditatii sangelui si la pierderea calciului din oase. Acesta este cel mai frecvent un rezultat al dezechilibrului acid/baza, prin cresterea aciditatii sangelui. Pentru mentinerea unui pH constant al sangelui, inteligenta organismului apeleaza la rezerva constituita in oase, cu consecintele respective (osteoporoza, fracturi osoase etc.)
  • In suferinte precum spasmofilie, tetanie, osteoporoza este importanta reducerea consumului de carne si cresterea consumului de fructe si legume proaspete.
Insa nici o cantitate redusa de proteine (sub 10% din metabolismul bazal) nu este buna. Proteina este transportor si constructor al organismului, fara de care nu se elibereaza substantele toxice. Proteinele sunt cele care se leaga (conjuga) cu substantele toxice si le conduc spre organele care le anihileaza.

O alimentatie fara proteine duce la:
  • afectiuni hepatice
  • afectiuni osoase
  • scaderea imunitatii
  • scaderea randamentul fizic si intelectual
Rezerva proteica din organism este de 2 kg iar lipsa de proteine este mortala.

Deci nici prea multe proteine nu sunt bune, dar nici prea putine. Aceasta idee de echlibru am regasit-o in alte recomandari ale nutritionistilor, care spuneau cum ar trebui sa fie o dieta echilibrata:
  • detoxifiere
  • controlul alimentatiei (numar de calorii, numar de mese, orele meselor, calitatea alimentelor, echilibru alimentar etc.)
  • miscare fizica
  • hidratare
Singura dieta pe care o tin (cu ea ma mentin si am rezolvat problemele datorate fierii dublu-septate) este Clean 9, care este un program de detoxifiere si de reglare a metabolismului care are ca rezultat o remodelare corporala si controlul greutatii.

Aceasta dieta respecta cele 4 criterii de mai sus si este bazata pe Aloe Vera, pe cand dietele proteice, in loc sa se bazeze pe detoxifiere,  sunt toxice  :(

Spor sanatos!

2 comentarii:

  1. Ceva bazat pe proteine tin si eu dar nu pentru ca as avea nevoie sa slabesc sau sa ma ingras, imi trebuie un minim de 240 de grame de proteine zilnic, asta daca vreau ca antrenamentul de sala sa aiba randament.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dar banuiesc ca mai mananci si altceva in afara de proteine. Cea mai buna este o dieta echilibrata.

      Ștergere

Comentati va rog. E democratie :)
Va place? Un Like, e gratis :))
Vreti sa va mai placa? Apelati la abonare blog prin e-mail. Tot gratis :)))

 
toateBlogurile.ro